Jedną z przesłanek wprowadzenia pojęcia postawy utajonej było
to, iż miała ona być lepszym predyktorem zachowania niż postawa jawna. Wbrew
nadziejom, w licznych eksperymentach obserwowano, że postawa jawna silniej
korelowała z zachowaniem niż postawa utajona. Istotne było więc poznanie, w jakich warunkach utajona
postawa wpływa na zachowanie. Zaproponowano Model Regulacyjnej Roli Utajonej
Postawy, uwzględniający interakcyjny wpływ 2 czynników:
czynnik 1 – warunki
aktywacji utajonej postawy
„warunki
refleksyjne” – gdy dostępne są zasoby poznawcze umożliwiające myślenie o
obiekcie postawy
„warunki
automatyczne” – gdy zasoby poznawcze są ograniczone
czynnik 2 – spójność
(bądź niespójność) utajonej i jawnej postawy.
W badaniu dr Maliszewskiego uczestniczyły 84 osoby palące
papierosy.
Najpierw psycholog mierzył ich jawne i utajone postawy. Potem były
prezentowane antynikotynowe argumenty w warunkach „refleksyjnych” (kiedy osoby
mogły się nad nimi zastanawiać) lub „automatycznych” (kiedy zastosowano
dystraktor, angażujący zasoby poznawcze).
Następnie psycholog obserwował w ukryciu, kiedy palacz sięgnie po
papierosa. Antynikotynowe argumenty silniej przekonywały do rzucenia palenia w
warunkach funkcjonowania automatycznego niż refleksyjnego.
W warunkach „refleksyjnych” im palacze mieli bardziej
negatywne utajone postawy wobec palenia, tym doświadczali bardziej intensywnego
konfliktu i aby go zredukować, tym szybciej sięgali po papierosa.
Wyniki badania rzucają nowe światło na przygotowywanie reklam
społecznych.
Inne badanie
studentów lubiących imprezować psycholodzy zaprosili do udziału w
badaniu (płacono $12), informując, że będą oceniać różne gatunki piwa.
Informowano ich, że badanie będzie składać się z czterech części: z
kategoryzacji, części rozrywkowej, testowania różnych piw, zadania na
koncentrację. Ta ostatnia faza miała uzasadnić ograniczenie spożycia alkoholu w
fazie trzeciej.
W fazie 1. badani, oprócz standardowego pomiaru postaw
jawnych i ukrytych, wypełniali kwestionariusz dotyczący samoograniczenia
spożycia alkoholu.
Faza 2., polegająca na ograniczaniu lub nie zasobów
poznawczych, miała taki sam przebieg jak w badaniu CHIPSY.
W fazie 3. badani otrzymywali dwie półlitrowe butelki piwa z
usuniętymi etykietami. Zadaniem badanych była ocena piwa z dwóch butelek na
kilku skalach. Mieli na to 15 minut i mogli przy tym wypić tyle piwa, ile
chcieli. Nie wiedzieli, że piją piwo bezalkoholowe. Zmienną zależną była ilość
wypitego piwa, która w warunkach nieograniczonych zasobów poznawczych
korelowała z wynikami w skali samoograniczenia i postawami jawnymi. W warunkach
ograniczonych zasobów ilość wypitego piwa można było przewidzieć jedynie na
podstawie postaw utajonych.
Podsumowując – w serii badań psycholodzy wykazali, że im bardziej
negatywnie oceniamy słodycze, chipsy, piwo, tym mniej chętnie po nie sięgamy.
Ale jeżeli nasze zasoby poznawcze są ograniczone, to najlepszym predyktorem
zachowania są postawy ukryte, a nie jawne.
W przypadku konfliktu między postawami jawnymi a ukrytymi
(uważamy, że słodycze są złe, ale kojarzą mi się nam z pozytywnymi odczuciami)
obserwujemy różnice w zachowaniu w zależności od ilości zasobów poznawczych.
Jeżeli jesteśmy zmęczeni, spieszymy się itp., będziemy sięgać po słodycze,
odrzucając je w warunkach dla nas komfortowych.
Terapia psychologiczna to proces, który wymaga czasu i zaangażowania. Na stronie https://psycholog-ms.pl/ można znaleźć więcej informacji na temat tego, czego można się spodziewać podczas terapii.
OdpowiedzUsuń