Rola badań nad zwierzętami
Badania przeprowadzane na zwierzętach przyczyniają się do
wzrostu rozumienia fizycznego i psychicznego zdrowia człowieka. Dzięki nim
zdobywamy wiedzę pomocną np. w leczeniu chorób. Na zwierzętach testuje się nowe
leki zanim zaczną stosować je ludzie. Wpływ nowych substancji wprowadzanych do
środowiska również bada się najpierw na zwierzętach. Zwierzęta są zarażane
różnymi chorobami, a naukowcy obserwują ich objawy oraz testują różne leki. Nowe
techniki chirurgiczne, szczególnie te dotyczące mózgu, są zazwyczaj najpierw
wypróbowywane na zwierzętach. Zwierzęta także biorą udział w badaniach nauk
behawioralnych, np. etologicznych lub z zakresu psychologii eksperymentalnej. Dzięki
takim badaniom zdobyto wiele informacji, które przyczyniły się do rozwoju
wiedzy o ludzkim zdrowiu i zachowaniach.
Udział zwierząt w takich badaniach wynika z potrzeby zdobycia
wiedzy na temat tych aspektów natury, które mają bezpośredni wpływ na kondycję
człowieka bez wystawiania jego samego na niebezpieczeństwo. Badania z udziałem
zwierząt często oznaczają narażenie ich na ból, cierpienie, chorobę, a nawet
śmierć.
Dlaczego wykorzystuje się zwierzęta?
Rozróżnienie czynników dziedzicznych i
środowiskowych, wpływających na zachowanie i funkcjonowanie mózgu, jest
bardziej osiągalne u zwierząt rozmnażanych i hodowanych w kontrolowanych
warunkach, niż kiedykolwiek byłoby to możliwe u ludzi. Ponieważ wiele gatunków
rozmnaża się szybciej niż ludzie, można przeprowadzić badania nad procesami
rozwojowymi, które przebiegają w ciągu wielu pokoleń. U niektórych gatunków
podstawowe procesy – takie jak odbieranie wrażeń, uczenie się, pamięć, a nawet
pozycja społeczna – są porównywalne z analogicznymi procesami u ludzi. Ponieważ
u zwierząt występują one w mniej złożonych formach, które łatwiej można badać,
zwierzęce modele tych procesów rzucają światło na funkcjonowanie ludzi.
Niektórzy psycholodzy badają zachowanie
zwierząt nie z powodu tego, co może ono ujawnić o ludziach, lecz żeby lepiej
zrozumieć ogólne prawa zachowania, które odnoszą się do różnych gatunków, lub
po prostu po to, żeby wzbogacić wiedzę o danym gatunku zwierząt.
Główne zwierzęta
Najliczniej wykorzystywane w badaniach są gryzonie
(myszy i szczury), ale oprócz nich badacze wykorzystują także małpy,
ryby, psy i koty. Poszczególne zwierzęta są dobierane ze względu na to, czy
stanowią dobry model ludzkich reakcji. Np. psychologowie badający słuch
wybierają szynszyle, gdyż ich procesy słuchowe przebiegają podobnie do
ludzkich.
Korzyści z badań na zwierzętach obejmują:
- odkrycie i wypróbowanie środków, które
leczą lęk, choroby psychiczne i chorobę Parkinsona
- nową wiedzę
na temat narkomanii
- rehabilitację
zaburzeń neuromięśniowych.
Badania prowadzone na zwierzętach nad wpływem stresu na
rozwój cukrzycy pozwoliły zrozumieć udział psychosomatycznych czynników w
tej chorobie.
Szympanse są jedynymi naczelnymi (oprócz człowieka), u których może
rozwinąć się AIDS. W związku z tym malejąca liczba tych zwierząt budzi
niepokój nie tylko ekologów obawiających się wyginięcia tego gatunku, ale
także naukowców, których badania nad
odkryciem szczepionki na AIDS zależą od istnienia tych zwierząt.
Zastrzeżenia
Jednak rola zwierząt w badaniach psychologicznych budzi wiele
wątpliwości. Pytanie podstawowe to takie, czy zwierzęta w ogóle powinny brać
udział w badaniach naukowych. Inna ważna wątpliwość to kwestia ochrony i opieki
nad zwierzętami laboratoryjnymi. Zgodnie
ze standardami APA badacz prowadzący eksperymenty z udziałem zwierząt ma
etyczny obowiązek dbania o ich zdrowie i humanitarne traktowanie. Takie badania
mogą prowadzić jedynie osoby o odpowiednim przygotowaniu do opiekowania się i
radzenia sobie z poszczególnymi gatunkami zwierząt. Przeprowadzenie badania,
które wystawia zwierzęta na ból lub dyskomfort, musi mieć uzasadnienie w
przewidywanych korzyściach naukowych, edukacyjnych i praktycznych.
Etologia
Wpływ badań nad zwierzętami w dorobku
psychologii widać już w badaniach dwóch biologów europejskich, Lorenza
oraz Tinbergena, którzy zapoczątkowali nowy kierunek jakim wtedy była
etologia - kierunek zmierzający do wyjaśnienia zachowań zwierzęcych w
kontekście ewolucyjnym, poprzez analizę pochodzenia i funkcji zachowania. Udowodnili, że wpajanie wizerunku matki przez
kaczęta zwiększa szanse ich przetrwania, bo dzięki temu trzymają się blisko niej.
Etologowie „zmusili” psychologów do uwzględniania roli biologii w zachowaniu
człowieka.
Behawioryzm, warunkowanie
Wielkie znacznie dla rozwoju psychologii
miało powstanie behawioryzmu, który zawdzięczamy miedzy innymi poglądom Jamesa
Watsona i Pawłowa. Dzięki swoim badaniom na zwierzętach ukazali oni rolę
pojedynczego, wielofunkcyjnego mechanizmu, zwanego warunkowaniem klasycznym: uczenie
się, w którym skojarzone zostają dwa początkowo niepowiązane ze sobą zjawiska. Neutralny
bodziec, taki jak dźwięk dzwonka, został połączony z innym bodźcem np.
pożywieniem. W wypadku warunkowania organizm uczy się nowej korelacji między
dwoma nie związanymi wcześniej zdarzeniami bodźcowymi.
Pies Pawłowa
To badanie przeprowadzone na psach
pozwoliło wytłumaczyć złożoność i różnorodność ludzkich zachowań za pomocą
prostej teorii uczenia się, jednocześnie znajdując zastosowanie we wszystkich
obszarach ludzkiej działalności. Dzięki
temu w psychologii zaczęto kłaść nacisk na zachowanie jako jedyny obszar dający
się zaobserwować z zewnątrz, uznając wewnętrzne procesy za nienaukowe, nie
dające się udowodnić empirycznie.
Kot Thorndike'a
Warunkowanie instrumentalne – kot
Thorndike'a. Thorndike obserwował amerykańskie koty, które starały się wydostać
ze skrzynek problemowych. Uczenie się polegało na wytworzeniu skojarzenia nie
między dwoma bodźcami, a reakcją, którą zwierzę nauczyło się wykonywać, czyli
związku bodziec – reakcja. Reakcje, po których była nagroda, przynosiły
satysfakcję i były wzmacniane, zaś reakcje bez nagrody – osłabiane, tłumione. Procedura
Thorndike’a pozwalała kotom na swobodne reagowanie, ale tylko jedna z reakcji
prowadziła do sukcesu. Aby wyjaśnić zachowanie kotów, Thorndike wnioskował o
istnieniu niewidocznych, wewnętrznych procesów, które pośredniczą między
obserwowalnymi zdarzeniami. Był przekonany, że jego koty w skrzynkach
problemowych były motywowane przez stany popędowe – silne bodźce wewnętrzne, które
skłaniały zwierzęta do działania, aktywizując ich zachowanie.
Szczury i gołębie Skinnera
10 lat po opublikowaniu głównego dzieła Watsona,
dzięki swoim badaniom Skinner zapoczątkował nową gałąź psychologii
środowiskowej, zwaną radykalnym behawioryzmem. Opracował w niej kategorię warunkowania
sprawczego: jeśli dane zachowanie zostanie wzmocnione, będzie powtarzane w
przyszłości. Wszystkie zachowania poza przypadkowymi można wytłumaczyć w
kategoriach wzmocnień. Przy odpowiedniej manipulacji wzmocnień, można nauczyć
człowieka każdego dowolnego zachowania.
Psycholog ten umieszczał głodne gołębie w klatkach
i karmił je bez względu na to, jaką reakcję wykonywały. Okazało się, że w
wyniku takich wzmocnień gołębie zaczęły się dziwnie zachowywać: niektóre
podnosiły jedno skrzydełko, inne kręciły się wokół własnej osi, a jeszcze inne
nauczyły się kucać. Skinner tłumaczył to zależnością magiczną – gdy kulka
pokarmu wpada do klatki głodnego gołębia, to często wykonuje on akurat w tym
momencie jakąś przypadkową czynność (np. podnosi skrzydło lub kręci łebkiem). W
„przekonaniu” gołębia pojawienie się kuleczki pokarmu jest związane z
wykonywaniem tej czynności. Przypadkowa reakcja, którą akurat wykonuje gołąb
zostaje wzmocniona. Gołąb wykonuje ją więc ponownie, a ponieważ eksperymentator
podaje kulki pokarmu bez względu na to jak zwierzę się zachowuje, to te
przypadkowe reakcje znowu są wzmacnianie.
Przykład z życia
Przykład bardziej życiowy: W trakcie gry w Chińczyka gracz chucha na kości do gry (lub pociera je o czoło). Podczas rzutu wypada liczba, której sobie życzył. W ten sposób reakcja chuchania na kości (lub pocierania) tuż przed rzutem zostaje wzmocniona i będzie pojawiać się częściej.
Przykład bardziej życiowy: W trakcie gry w Chińczyka gracz chucha na kości do gry (lub pociera je o czoło). Podczas rzutu wypada liczba, której sobie życzył. W ten sposób reakcja chuchania na kości (lub pocierania) tuż przed rzutem zostaje wzmocniona i będzie pojawiać się częściej.
Małpy Harlowa
Nowe światło na radykalny behawioryzm rzucił Harry
Harlow (psychologia rozwojowa). Hodował on w laboratorium izolowaną grupę
małp, przy pomocy dwóch sztucznych „matek” (drucianej i sporządzonej z
miękkiego aksamitu). Matka druciana karmiła młode, jednak po jedzeniu małpki
wolały spędzać czas z matką aksamitną. Wedle założenia warunkowania sprawczego
małpki otrzymujące wzmocnienie w postaci jedzenia powinny wybierać matkę
drucianą.
Jednak u tych zwierząt zachodził inny proces niż reakcja na
wzmocnienie za pomocą jedzenia.
Harlow wykazał, jak ważny jest kojący dotyk w powstawaniu
więzi między niemowlęciem a matką.
Piece laboratoryjne są kluczowym elementem wyposażenia w laboratoriach, gdzie prowadzone są badania naukowe oraz kontrola jakości produktów. Ich zaletą jest możliwość precyzyjnej kontroli temperatury i czasu działania, co jest niezbędne do osiągnięcia pożądanych efektów termicznych. Piece te znajdują zastosowanie w różnych dziedzinach nauki, takich jak chemia, fizyka, materiałoznawstwo czy biologia. Dzięki nim badacze i inżynierowie mogą przeprowadzać eksperymenty oraz produkcję na najwyższym poziomie kontroli i precyzji.
OdpowiedzUsuń