Związek emocji z pamięcią


Pamięć uzależniona od stanu emocjonalnego (Bower) polega na tym, że materiał wyuczony w jakimś stanie emocjonalnym jest łatwiej przypominany, gdy znajdujemy się w tym samym stanie w momencie przypominania. Ludzie łatwiej kojarzą daną emocję z sytuacją, którą uważają za przyczynę powstania danej emocji.

Eksperyment Bowera - uczenie się zgodne z nastrojem.
Analizowano zapamiętywanie krótkiej historii o dwóch studentach, dobrym i złym. Przed przeczytaniem opowiadania badani zostali poprzez hipnozę wprowadzeni w radosny bądź smutny nastrój. Następnego dnia, gdy byli w neutralnym nastroju, poddano ich testowi pamięci. Psycholog wykazał, że badani pamiętali więcej faktów na temat tego bohatera opowiadania, którego nastrój był zgodny z nastrojem, w jakim byli poprzedniego dnia.
Przykład innego badania:
Po wyjściu z kina psycholodzy pytali ludzi o polityków, o prawdopodobieństwo przebiegu zdarzeń, zagrożenie przestępczością i satysfakcję życiową. Okazało się, że w zależności od tego czy film był smutny czy wesoły zanotowano odmienne stany emocjonalne badanych od tych, które odczuwali w związku z zadanymi pytaniami przed obejrzeniem filmu.

Związek emocji z pamięcią
Ludzie przeżywający określony stan (smutek lub radość) silniej zwracają uwagę na wydarzenia czy sygnały, które są zgodne z ich stanem umysłu, ponieważ materiał zgodny emocjonalnie wywołuje więcej skojarzeń w momencie jego przetwarzania. Psycholodzy w badaniach nad emocjami w sytuacji kodowania wykazują, że intensywne emocje poprawiają zapamiętywanie głównych szczegółów, natomiast pogarszają zapamiętywanie szczegółów tła prawdopodobnie dlatego, że powodują stronniczość uwagi oraz późniejszego powtarzania wspomnień.
Emocja skupia uwagę na centralnych elementach sceny (np. pistolet, krew), dzięki temu te centralne rzeczy są lepiej pamiętane kosztem innych szczegółów, równolegle rozgrywających się wydarzeń, ponieważ emocje pochłaniają zasoby uwagi i przetwarzanie informacji. Tego rodzaju „dystrakcja” odpowiada za pogorszenie przez emocje szybkości uczenia się lub wykonywania zadań.
Osoby silnie zalęknione czy depresyjne mają problem z uczeniem się, bo ich pamięć operacyjna jest tak pochłonięta emocjami, że tylko niewielka ilość zasobów uwagi może skoncentrować się na uczeniu się.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz