Eksperyment psychologiczny to metoda badania relacji przyczynowo–skutkowych. Badacz losowo przydziela uczestników eksperymentu do różnych sytuacji i upewnia się, że sytuacje te są identyczne z wyjątkiem jednego, zdefiniowanego przez zmienną niezależną. Badacz oczekuje, że ten jedyny warunek będzie miał przyczynowy wpływ na reakcje ludzi. Występuje tu bezpośrednia interwencja ze strony badacza.
Cechy charakterystyczne eksperymentu
dobór losowy (randomizacja I stopnia)
losowy przydział do grup (randomizacja II stopnia)
stałe warunki działania
pomiar zmiennej zależnej po (lub przed i po) wprowadzeniu
zmiennej niezależnej
standaryzacja – utrzymywanie warunków badania w grupie
eksperymentalnej i kontrolnej na tym samym poziomie
Pojęcia, zmienne, wskaźniki
Zmienna jest częściową reprezentacją pojęcia, która łatwiej
poddaje się pomiarowi np. konformizm społeczny (pojęcie). Zachowanie konformistyczne wobec nieznanych osób, jedni będą
łatwiej, inni trudniej ulegać wpływowi innych (zmienna), jakie kroki należy podjąć, aby zmierzyć wybraną zmienną
(definicje operacyjne – wskaźniki).
Wskaźnik to pewna cecha, zdarzenie lub zjawisko na podstawie którego wnioskujemy, iż zachodzi zjawisko, które nas interesuje
Wskaźnik to pewna cecha, zdarzenie lub zjawisko na podstawie którego wnioskujemy, iż zachodzi zjawisko, które nas interesuje
Rodzaje wskaźników
Wskaźniki empiryczne
obie cechy są obserwowalne – noszenie obrączki na palcu (W)
wskaźnikiem stanu cywilnego danej osoby (Z)
Wskaźniki definicyjne
Pilnym uczniem (Z) będziemy nazywali takiego ucznia, który:
W1 = chodzi
na wszystkie lekcje szkolne
W2 = odrabia
zadania domowe
W3 =
wykonuje zalecenia nauczycieli na zajęciach
Wskaźniki inferencyjne
Zjawisko Z nie może być bezpośrednio obserwowalne, jego
występowanie inferujemy z występowania zjawiska W, np. uśmiech (W) jest
wskaźnikiem zadowolenia (Z)
Zmienna niezależna
(kontrolowana, przyczyna) – zmienna, którą badacz zmienia albo różnicuje, aby
stwierdzić, czy ma ona wpływ na jakąś inną zmienną jest zmienną, nad którą badacz sprawuje w badaniu kontrolę i
którą manipuluje badacz oczekuje, że ta właśnie zmienna będzie powodowała
zmiany w jakiejś innej zmiennej zmienna niezależna musi być co najmniej na dwóch poziomach np. manipulowanie oświetleniem a poziom wykonania zadania.
Zmienna zależna
(mierzona, badana, skutek) – zmienna, którą badacz mierzy, by sprawdzić, czy na nią
wpływa zmienna niezależna czy pojawi się oczekiwany efekt. Jest to zmienna związana z zachowaniem, reakcjami uczestników
badania np.
podawanie informacji zwrotnych lub nie a postęp w uczeniu się badacz zakłada, że zmienna zależna zależy od poziomu zmiennej
niezależnej np. czy liczba świadków [zmienna niezależna] ma wpływ na to
czy ludzie pomogą ofierze [zmienna zależna]
Grupy badawcze
W każdym eksperymencie musimy mieć co najmniej dwie grupy
badawcze:
grupa eksperymentalna – grupa
osób (roślin, obiektów itp.) poddana oddziaływaniu zmiennej niezależnej, którą
badamy
grupa kontrolna – grupa
badanych o tych samych cechach co grupa eksperymentalna, podlegająca tym samym,
co i ona procedurom – z jednym wyjątkiem – nie poddaje się jej oddziaływaniu
zmiennej niezależnej, której wpływ się bada
Czym manipulujemy?
Manipulacja środowiskiem
hałas, rekwizyty, zachowanie pomocników eksperymentatora itp.
Manipulacja instrukcją
werbalne instrukcje podawane w grupach E i K
Manipulacja inwazyjna
farmakologia, elektrostymulacja itp.
Plan wieloczynnikowy
uwzględnia więcej niż jedną zmienną niezależną, każda zmienna niezależna ma więcej niż jeden poziom. Wszystkie możliwe kombinacje tych poziomów i wersji pojawiają
się w badaniu.
Wybór planu eksperymentu
Zależy od celu eksperymentu: jeśli zależy nam na minimalizowaniu zmienności między osobami
wynikającej z różnic indywidualnych wtedy plan z pomiarem wewnątrz osób,
wtedy nawet niewielkie różnice w pomiarach mogą być przypisane zmianom zmiennej
niezależnej, oczywiście przy kontroli efektu kolejności;
jeśli zależy nam na uniknięciu problemów związanych z efektami uczenia się, kolejności wtedy plan dla grup niezależnych, np. badanie skuteczności oddziaływania leku;Większość eksperymentów zawiera kombinację tych dwóch podstawowych planów eksperymentalnych - plany mieszane
jeśli zależy nam na uniknięciu problemów związanych z efektami uczenia się, kolejności wtedy plan dla grup niezależnych, np. badanie skuteczności oddziaływania leku;Większość eksperymentów zawiera kombinację tych dwóch podstawowych planów eksperymentalnych - plany mieszane
Trafność wewnętrzna
Upewnienie się, że nic więcej poza zmienną niezależną nie
wpływa na zmienną zależną. Realizuje się to poprzez kontrolowanie wszystkich zmiennych
ubocznych (zakłócających). Losowe przydzielanie badanych do warunków eksperymentalnych. Wszystkie sytuacje w badaniach są takie same, różnią się
jedynie wartością zmiennej niezależnej.
Poziom ufności
(wartość p) – liczba
wyliczona za pomocą technik statystycznych. Informuje badacza o tym, jakie jest prawdopodobieństwo, że
wyniki jego eksperymentu są dziełem przypadku, a nie są efektem działania
zmiennej niezależnej lub zmiennych niezależnych. Wyniki uznaje się za istotne statystycznie, gdy p <
0,05
Trafność zewnętrzna
Stopień, w jakim wyniki badań mogą być generalizowane na inne
sytuacje i na innych ludzi. Realizm sytuacyjny – stopień,
w jakim sytuacje eksperymentalne są podobne do sytuacji spotykanych w życiu
codziennym.
Realizm psychologiczny – w jakim
stopniu eksperyment kontroluje procesy psychologiczne podobne do tych, które
pojawiają się w życiu codziennym.
Maskowanie
Przyzwolenie –
wyjaśnienie uczestnikom badania natury eksperymentu, zanim on się rozpocznie i
uzyskanie ich zgody na udział w tym eksperymencie.
Maskowanie –
wprowadzenie w błąd uczestników eksperymentu lub zatajenie przed nimi prawdziwego
celu badań albo też wydarzeń, które w rzeczywistości zaistnieją.
Instrukcja maskująca – instrukcja
maskująca używana jest po to, by zachować realizm psychologiczny.
Sesja wyjaśniająca –
wyjawienie uczestnikom badań po zakończeniu eksperymentu jego celu oraz
dokładne objaśnienie tego, co się wydarzyło.
Zalety eksperymentu
Pozwala na określenie związków przyczyno–skutkowych
Możliwość kontroli i manipulacji zmiennymi –precyzja naukowa
Kontrolowanie zmiennych ubocznych
Możliwość replikacji badania, gdy znane są procedury
Losowe przydzielanie wszystkich badanych do grup
(randomizacja)
Wady eksperymentu
Problemy etyczne badań eksperymentalnych
np. poufność, badania z dziećmi, prowokowanie sytuacji
stresowych czy zachowań agresywnych mogących wywołać trwałe i negatywne stany
emocjonalne u osób badanych
Ograniczenie przedmiotu pomiaru do tego, co da się badać
eksperymentem
Złożoność i uciążliwość tego rodzaju badań
czasochłonność, długość takiego badania
Sztuczna manipulacja może nie oddawać rzeczywistych wydarzeń
Problemy z kontrolowaniem wszystkich zmiennych ubocznych
Problemy z maskowaniem i sesją wyjaśniającą w warunkach
eksperymentalnych
Tzw. efekt oczekiwania badacza
nieświadomy wpływ na zachowanie badanych, stronnicza
obserwacja zachowań badanych – pomoc to maskowanie dwustronne
Negatywne bądź znudzone nastawienie osób badanych
Błąd próby
jeśli próba użyta w badaniu jest niereprezentatywna dla grupy
badanej
Błędy pomiaru
dotyczące trafności i operacjonalizacji, rzetelności i wrażliwości
instrumentu pomiaru
Ciekawy artykuł o badaniach. Fajnie by było dowiedzieć się czegoś o takim badaniu jak rezonans magnetyczny Cena tego badania jest dosyć przystępna.
OdpowiedzUsuńCześć :) Widzę, że piszemy na zbieżny temat http://nauka.metodolog.pl/glossary/randomizacja-obserwacjiibadanych/. Może wymienimy się linkami?
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńNigdy o takich rzeczach nie czytałam ale jak znajdę wolną chwilę to na pewno się z nimi zapoznam. Kiedy natomiast ktoś szuka sprawdzonego psychologa to zdecydowanie w gabinecie https://psycholog-ms.pl/ odnajdzie tą właściwą pomoc.
OdpowiedzUsuńSuszarki laboratoryjne są wykorzystywane do delikatnego usuwania wilgoci z próbek laboratoryjnych, co jest kluczowe w wielu procedurach badawczych. Te urządzenia oferują różnorodne ustawienia temperatury i przepływu powietrza, co pozwala na dostosowanie procesu suszenia do specyficznych wymagań różnych rodzajów materiałów. Suszarki te zapewniają precyzję i powtarzalność niezbędną w badaniach naukowych.
OdpowiedzUsuńBlog poświęcony psychologii eksperymentalnej dostarcza ciekawego spojrzenia na to, jak eksperymenty pomagają w zrozumieniu ludzkiego zachowania. Wpisy są pouczające i zachęcają do refleksji nad naukowym podejściem do psychologii.
OdpowiedzUsuńhttps://e-recepta.pro